Založ si blog

Trocha nárečá

Študujem na masmediálke a všeobecne je známe, že „musíme“ vedieť písať a vyjadrovať sa spisovne. Ja sa takto vyjadrovať vo svojom blogu nechcem. Ja som Trnaváčka so všetkým čo k tomu patrí. Aj dialektom. Takže zo spisovnej slovenčiny plynule prechádzam na mój rodný jazyk a to na trnafčinu. (Upozornení: d, t ,n, l sa číta tvrdo 😀 )

Nehambím sa za nu, trnafčinu moju, šak prečo aj? By ste sa čuduvali, kolko málo trnavákov mám za spolužákov. Nékedy na mna kukajú, že čo to vyprávam, lebo v Trnave sa nerozpráva, nehovorí ale vypráva  :). Spolužáci sa rehocú na nékerých trnafských slovách, jako napríklad fertucha, budelár alebo firhonky. Šak ony volakerí ani nevedzá čo je škvarelina! Aspom, že tam mám  pár ludzí, kerí mi rozumejú a vedzá čo vyprávam.

Nescem byt ani novinár ani moderátor a možno sa teda pýtate, že prečo chodzím na masmediálku. Nebudem vás šálit, nevím to ani ja. Scela som chodzit do školy v Trnave lebo moje mesto lúbim ze šeckým čo v nem je ale hlavne kvóli fodbalu.  Masmediálka mi vyšla po dlhém bádaní a spisuvání pre a proci jako dobrá volba a mosím povedat, že som tu spokojná. Lúbi sa mi to, že sa tu kombinuje teória s praxu a neni to furt len o bifluvání. Na to som ja moc neni.

O fodbale vám povyprávam nabudúce lebo je teho moc. Zatál vám mosí stačit, že som tam furt, hulákam, skáčem, spívam a šecko čo k temu patrí.

Jasné, mám kvóli mojej tvrdej reči problémy. Jak aj minule na úsnem skúšaní, kedy mi uniklo místo spisovného „nie je“ to trnafské „neni“ a skúšajúci hnet na mna špatno kukol. To bude ešče srandy na obhajobách a štátnicách. Mala by som si tú slovenčinu začat trénuvat.

Jak som uš písala, Trnavu lúbim a nescem aby naše nárečí zaniklo. Každý by mal byt na to svoje hrdý, šak to patrí k našej histórii a nemali by sme na nich zabúdat.

Verím, že sa vám to asi číta taško ale toto som ja a menit sa nescem. Ket vám to vadzí, jednoducho nečítajte. Pevne verím, že budete trochu zhovývaješí a nezaplavíte ma negatívnima reakciáma len kvóli temu jak sa vyjadrujem. Nakonec sa vám to možno aj zalúbi a néčemu sa priučíte.

 

bielorusko, cvičenia

Minsk bol napadnutý, odrazili sme útok z Litvy, vyhlásilo Bielorusko. Absolútny nezmysel, hlási Vilnius

25.04.2024 15:58

Takéto vyhlásenia je možné pokladať za neustálu nepriateľskú provokáciu a informačný útok proti nám, ktoré nemajú nič spoločné s realitou, tvrdí Litva.

Susko

Ministerstvo nežiadalo Najvyšší súd o konkrétne spisy, iba záznamy o prerozdeľovaní, tvrdí Susko

25.04.2024 15:05

Šéf rezortu Boris Susko nerozumie, prečo by ministerstvo nemalo na kontrolu procesu nárok.

kočner, kuciak

Pojednávanie v kauzách Donovaly a Báč zrušili, obžalovaným je aj Kočner

25.04.2024 14:27

Kauzy sa týkajú páchania ekonomickej trestnej činnosti.

Radek Sikorski

Chceme byť jednou z krajín, ktoré určujú smerovanie EÚ, znie z Poľska. Sikorski poslal ostré slová Moskve

25.04.2024 14:27

Poľské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že Sikorského vízia je úzko prepojená s víziou francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 1664x
Priemerná čítanosť článkov: 1664x

Autor blogu

Kategórie

Archív